Richard van der Eijk

Director Communications & External Affairs, Havenbedrijf Rotterdam

Richard van der Eijk is Director Communications & External Affairs van het Havenbedrijf Rotterdam. In die rol is hij verantwoordelijk voor de communicatie in brede zin van het Havenbedrijf. Hieronder vallen zowel corporate als marketing communicatie, de lobby en belangenbehartiging (External Affairs) en de afdeling Hospitality & Events. Ook maakt hij deel uit van het directieteam van het Havenbedrijf. Hiervoor werkte Richard 13 jaar bij Unilever in verschillende communicatiefuncties. Zijn laatste rol was die van directeur Communicatie Europa. Ook heeft hij een aantal jaren ervaring aan de bureaukant. Bij Winkelman & van Hessen werkte Richard onder meer als woordvoerder voor EURO 2000, het EK Voetbal dat in België en Nederland werd gehouden.


13.15 uur – Allianties en netwerken: verbinden in communicatie

De wereld verandert. Ontwikkelingen zoals de energietransitie en digitalisering vragen om innoverende veranderingen bij bedrijven en binnen sectoren. Door integratie van systemen kunnen organisaties stand alone steeds minder bereiken. Samenwerking in allianties is cruciaal om innovaties en veranderingen door te kunnen voeren. Het Havenbedrijf Rotterdam gelooft erin dat partnerschips en allianties ons helpen om de haven van de toekomst te bouwen.

Ook in communicatie wordt het steeds belangrijker samen te werken. Extern zien we steeds meer allianties ontstaan om antwoord te geven op vragen van nu. Bedrijven die optrekken met andere ondernemingen voor productinnovatie. Deskundigen die samenwerken met andere specialisten om kennis en competenties te vernieuwen. Organisaties die nauw contact houden met stakeholders en kritische volgers om te luisteren en te leren.

Het Havenbedrijf Rotterdam werkt extern – zowel binnen Rotterdam, Nederland maar ook internationaal – samen in allianties. Zo vormen wij met Rotterdamse iconen een merkalliantie waarbij we samenwerken om meer impact te realiseren. Daarnaast is communicatie over toekomstige ontwikkelingen belangrijk en werken wij ook hier steeds meer samen met partners. Tot slot erkennen wij het belang om intern samen te werken en met multidisciplinaire teams uitdagingen aan te gaan. In de presentatie zullen allianties op alle niveaus aan bod komen, en de lessen die wij eruit geleerd hebben.